BILDENS RETORIK i journalistiken
av Brigitte Mral och Henrik
Olinder.
Retorik brukar definieras som ”Konsten att övertyga”. Kanske
tänker man i första hand på retorik som ord och talekonst, men bilderna är ett
av retorikens mest kraftfulla redskap.
Det här är en bok som förmedlar bilder av starka händelser
från de senaste åren.
Den vill visa oss att sådana händelser kan åskådliggöras på
olika sätt. Vi kan uppleva en bild lika starkt om den är dramatisk som när den
visar en annan sida av det svåra. Medkänsla och maktlöshet i en katastrof kan
vara en stark ingrediens.
Humoristiska aspekter ges också exempel på i bild liksom en lärorik
och informativ text. Karikatyrmästaren Riber Hanssons konstverk av en känd
godsägare är superskickligt utförd liksom affischen från Andra världskriget, Careless
talk costs lives.
Genom boken får inblick i hur bildjournalistiken kan göra
oss medvetna om bildens budskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar