söndag 5 februari 2012

Jag har läst


BILDENS RETORIK i journalistiken 
av Brigitte Mral och Henrik Olinder.

Retorik brukar definieras som ”Konsten att övertyga”. Kanske tänker man i första hand på retorik som ord och talekonst, men bilderna är ett av retorikens mest kraftfulla redskap.
Det här är en bok som förmedlar bilder av starka händelser från de senaste åren.
Den vill visa oss att sådana händelser kan åskådliggöras på olika sätt. Vi kan uppleva en bild lika starkt om den är dramatisk som när den visar en annan sida av det svåra. Medkänsla och maktlöshet i en katastrof kan vara en stark ingrediens.
Humoristiska aspekter ges också exempel på i bild liksom en lärorik och informativ text. Karikatyrmästaren Riber Hanssons konstverk av en känd godsägare är superskickligt utförd liksom affischen från Andra världskriget, Careless talk costs lives.
Genom boken får inblick i hur bildjournalistiken kan göra oss medvetna om bildens budskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar